گزارش تخصصی تدریس به کمک ابزارهای آموزشی در درس علوم
امروزه تدریس به کمک ابزارهای آموزشی ، از موضوعات مهم و مورد بحث برای افزایش کارایی معلمان و یادگیری بهتر دانش آموزان محسوب می شود . همین دلیل تصمیم گرفتم که این گزارش تخصصی را اجمالا به این موضوع اختصاص بدهم.
اینجانب دبیر علوم در مقطع متوسطه بوده و دارای ۲۶ سال سابقه تدریس در این رشته می باشم.
اگرچه سالهاست که به تدریس اشتغال داشته و با روحیات و خصوصیات دانش آموزان آشنا هستم، با این حال از این موضوع نیز غافل نبودم که با وجود تغییرات اجتماعی و ظهور ابزار های الکترونیک در زندگی آحاد جامعه ، روش های سنتی پاسخگوی نیاز دانش آموزان امروزی نیست و من نیز باید شیوه تدریس خود را با این تغییرات ، هماهنگ نمایم.
تدریس به کمک ابزارهای آموزشی بسیار دلچسب است اما مسائل و مشکلات خاص خود را هم دارد که باید با آن دست و پنجه نرم کرد.
از جایی که امکانات آموزشی در منطقه ما بسیار محدود است اغلب باید خودمان مبادرت به ساختن ابزارها و وسایل کمک آموزشی نمائیم تا از کمترین امکانات بیشترین بهره برداری ها را بنمائیم.
با توجه به مطالب ذکر شده بنده نیز برای علاقه مند نمودن دانش آموزان به درس علوم تجربی سعی نموده ام که از روش سخنرانی ومتکلم وحده بودن در کلاس خارج شده واز وسایل کمک آموزشی و فیلم آموزشی و انواع روش های مشارکتی و تدوین مطالب علوم تجربی به صورت پاورپوینت استفاده نموده وکلاس فعال وبا نشاط داشته باشم تا دانش آموزان با میل ورغبت بیشتری در کلاس درس حاضر شوند.
گزارش تخصصی تدریس به کمک ابزارهای آموزشی در درس علوم
موارد مهم دیگری نیز وجود دارد که ممکن است به طور مستقیم به دانش آموز مربوط نباشد اما در افزایش یادگیری او موثر باشد .مواردی از قبیل :
- استفاده وآشنایی دبیران محترم با تدریس به کمک ابزار های آموزشی ، در فرایند یاد دهی ویادگیری که موجب تنوع وعلاقه مندی بیشتر دانش آموزان در بحث های درسی وعلمی می شود.
- تهیه وسایل کمک آموزشی مربوط به آموزش علوم تجربی مانند انواع فیلم ،سی دی ونرم افزارهایآموزشی رایانهای
- برگزاری بازدید های علمی برای دانش آموزان در درس علوم تجربی به صورت هدفمند وسازماندهی شده
- مشارکت هرچه بیشتر دبیران ومسئولان مدرسه ها با دانش آموزانی که قصد انجام فعالیت های خارج از مدرسه را دارند ، مانند تهیه ملزومات وامکانات برای تهیه ماکت ،وسایل دست ساخت وروزنامه دیواری وتحقیقات میدانی وتشویق این گونه فعالیت ها
- افزایش واهمیت دادن به دوره های تخصصی آموزش ضمن خدمت دانش افزایی دبیران علوم تجربی وشرکت فعال همکاران
- استفاده نکردن از دبیران غیر متخصص برای تدریس علوم تجربی
- استفاده از ارزشیابی مستمر از نحوه تدریس وتهیه چک لیست های آموزشی – یادگیری توسط دبیران
- مجهز کردن کتابخانه های مدارس به کتاب های علوم تجربی ومجلات آموزشی این رشته
- در صورت امکان تاسیس وتجهیز اتاق علومی مدارس ومناطق آموزش وپرورش وسیستم هوشمند رایانه ای
- برگزاری جشنواره های تدریس دبیران وجشنواره های از وسایل دست ساخت وتحقیقات دانش آموزی
گزارش تخصصی تدریس به کمک ابزارهای آموزشی در درس علوم
- استفاده از سایت تکنولوژی آموزشی وتجهیز مدارس به وسایل مورد نیاز به خصوص نقشه های آموزشی و نرم افزارهای مورد نیاز
- برای هر درس کلاسی با امکانات مورد نیاز آن درس ، در اختیار معلم ودانش آموزان قرارداده شود.
- تشکیل وحمایت از انجمن های علمی فرهنگیان ودانش آموزان
- احیای پژوهشگاه معلم به شکل علمی – پژوهشی نه صرفا در قالب گروههای آموزشی
- برنامه ریزی وسرمایه گذاری صبورانه و هدفمند برکیفیت آموزشی که به تبع بعد از چند سال کمیت آموزشی مورد نظر را نیز فراهم می کند.
و . . .
بررسی مقاله تدریس به کمک ابزارهای آموزشی
ساختار این مقاله بر اساس استاندارد های طراحی گزارش تخصصی پایه ریزی شده است.
مفاهیم ارائه شده به صورت دقیق و با ظرافت مورد بررسی قرار گرفته و می تواند جهت دبیران علوم در تمام مقاطع تحصیلی مورد استفاده قرار گیرد.
در این مقاله سر فصل های زیر را مطالعه خواهید کرد.
مقدمه
بیان مساله وتوصیف وضعیت موجود
اهداف گزارش
ارزیابی از وضع موجود
نظرات دانش آموزان
اجرای راه حل جدید
از کجا شروع کنیم؟
ارزیابی بعد از اجرای راه حل
نقاط قوت و ضعف
نتیجه گیری
در صورت تمایل می توانبد نسخه کامل مقاله را با فورمت قابل ویرایش Word به مبلغ ۲۵۰۰ تومان تهیه فرمائید.
لینک دانلود بلافاصله پس از خرید و پرداخت آنلاین، در اختیار شما قرار خواهد گرفت.
سایر مقالات گزارش تخصصی
لطفا برای دسترسی به سایر مقالات تجربیات مدون ، اینجا کلیک کنید.
تیم تولید محتوای سایت توت مدیا امیدوار است این مقاله مورد استفاده شما قرار گرفته باشد.