چهارشنبه , ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴
خانه ==> تجربیات مدون ==> الگوی تدریس و مبانی نظری آن

الگوی تدریس و مبانی نظری آن

الگوی تدریس چیست؟

الگو، معمولاً به نمونه کوچکی از یک شیء یا به مجموعه ای از اشیای بیشمار گفته می شود که ویژگیهای مهم و اصلی آن شیء بزرگ یا اشیاء را داشته باشد. الگوهای تدریس ،  چهارچوب ویژه ای هستند که عناصر مهم تدریس در درون آن قابل مطالعه است. انتخاب یک الگوی تدریس ، بستگی به نوع آگاهی معلم از فلسفه و نگرشهای تعلیم و تربیت خواهد داشت.

تدریس یک فرآیند است و فعالیتی است که در داخل یک الگو صورت می پذیرد، الگوهای تدریس متعددی توسط صاحبنظران معرفی شده اند که به مهمترین آنها اشاره خواهیم کرد.

الگوی تدریس عمومی (general teaching model)

این الگو، توسط “رابرت گلیزر” در سال ۱۹۶۱ مطرح شد که در ۱۹۷۱ توسط “راجرز” و “رابینسون” بسط داده شد.

در این الگو، فرآیند تدریس به پنج مرحله تقسیم می شود:

۱) تعیین هدفهای تدریس و هدفهای رفتاری: معلم باید هدفهای تدریس خود را به صورتی عینی و قابل اندازه گیری تعریف و مشخص کند.

۲) تعیین رفتار ورودی و ارزشیابی تشخیصی: اصطلاح رفتار ورودی در اینجا منعکس کننده کلیه یادگیریهای گذشته فراگیران، تواناییهای عقلی، وضع انگیزشی و برخی عوامل اجتماعی و اقتصادی مؤثر در یادگیری و میزان رشد آنان است.

۳) تعیین شیوه ها و وسایل تدریس: در این مرحله معلم با آگاهی از شرایط و موقعیت آموزشی یکی از روشها مانند روش سخنرانی، آزمایشی، آموزش انفرادی و … را انتخاب کند و وسایل تدریسی را نیز با توجه به مفاهیم و شرایط و ویژگیهای فراگیران را برگزیند.

۴) سازماندهی شرایط و موقعیت آموزشی: معلم باید قادر باشد که با ابتکار و خلاقیت، حداکثر استفاده از امکانات موجود، در امر تدریس و تحقق اهداف آموزشی را ببرد.

۵) ارزشیابی و سنجش عملکرد: معلم در این مرحله علاوه بر ارزشیابی های معمولی می‌تواند عملکرد شاگردان را در موقعیتهای متعدد، مانند انجام دادن پروژه، شرکت در فعالیتهای آموزشی و … را ارزیابی کند و در صورت عدم موفقیت با توجه به نتایج ارزشیابی به ترمیم و اصلاح مراحل قبلی الگو اقدام کند.

مبانی نظری تدریس

در این مبحث، به بررسی مفاهیمی که در زمینه تدریس رایج است می پردازیم.

۱-Education

در گذشته به تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش اطلاق می شد. امروز معادل فارسی پرورش را به کار می برند. پرورش یا تربیت جریانی است منظم و مستمر که هدف آن ، هدایت و رشد جسمانی، اجتماعی و اخلاقی یا بطور کلی رشد همه جانبه شخصیت دانش آ موزان در جهت

کسب و درک معارف بشری و هنجارهای اجتماعی مورد پذیرش و کمک به شکوفایی استعداد افراد است.

پرورش یک نظام و سیستم است که مجموعه ای از عناصر در آن وجود دارد که این مجموعه عناصر برای رسیدن، به یک هدف که همانا رشد و شکوفایی استعدادها است فعالیت می کنند.

۲-Instruction:

آموزش فعالیتی است هدف دار و از پیش تعیین شده که هدف آن فراهم نمودن فرصتها و موقعیت هایی است که امر یادگیری را تسریع می کند.

۳- Teaching:

تدریس، سلسله فعالیتهای منظم و مرتبی است که از قبل طراحی شده است و هدف آن ایجاد شرایط مطلوب برای تغییر و تسهیل یادگیری توسط فراگیران است. تدریس بدون تعامل معلم و شاگرد بی معنی است. تدریس آن فعالیتی است که با حضور معلم در کلاس انجام می‌شود.

۴- Training :

تعلیم به معنای کارآموزی است یعنی فراگیر حرفه یا مهارتی را یاد می گیرد. هدف از تعلیم، شکوفایی همه جانبه استعدادها نیست، بلکه نظم بخشی به فنون و مهارت هایی است که در حرفه ای معین به آن نیاز دارد.

و . . .

نقد و بررسی مقاله مبانی نظری الگوهای تدریس

نویسنده در گفتاری نسبتا جامع ، مبانی نطری و ئتوری الگوهای های تدریس به دانش اموزان را مورد بررسی قرار داده و با ذکر روش های مختلف تدریس و مزایا و معایب هر کدام ، کارایی آن ها را در کلاس مورد بررسی قرار داده است.

مفاهیم زیر در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته است:

الگوی تدریس چیست؟

الگوی تدریس عمومی (general teaching model)

تعریف روشهای تدریس

مراحل اجرای روش نمایشی

محاسن و محدودیتهای روش نمایشی

روش آزمایشی (آزمایشگاهی )

محاسن و محدودیتهای روش آزمایشی

روش بحث گروهیالگوی تدریس - الگوهای تدریس

مراحل اجرای روش بحث گروهی

محاسن و محدودیتهای روش بحث گروهی

الگوی حل مسأله (problem-solving model)

محاسن و محدودیتهای الگوی حل مسأله

الگوهای تدریس پیش سازمان دهنده (preadvance-organizer model)

یادگیری معنادار چیست؟

محاسن و محدودیتهای الگوی پیش سازمان دهنده

روشهای آموزش انفرادی

اهداف آموزش انفرادی

یادگیری تا حد تسلط

تدریس خصوصی

آموزش برنامه ای

آموزش به وسیله کامپیوتر

مبانی نظری تدریس

دیدگاههای مختلف تدریس

روش سخنرانی در تدریس

محاسن و محدودیتهای روش سخنرانی

مقایسه روشهای سنتی و نوین درفرایندیاددهی یادگیری

انتخاب مواد و منابع آموزشی

انتخاب رسانه

 پیش آزمون

 

سایر مقالات تجربیات مدون

لطفا برای دسترسی به سایر مقالات تجربیات مدون اینجا کلیک کنید.

 

نسخه کامل این مقاله با فورمت قابل ویرایش Word به مبلغ ۴۰۰۰ تومان ارائه می گردد.

لینک دانلود بلافاصله پس از خرید و پرداخت آنلاین، در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

تیم تولید محتوای سایت توت مدیا امیدوار است این مقاله مورد استفاده شما قرار گرفته باشد.

درباره ی مسئول سایت

مطلب پیشنهادی

نکاتی درباره نگرش به نماز در مدرسه

نگرش به نماز به چه معناست؟ بالاترین درجۀ بندگی خدا فرمانبرداری از خداست و معنای …